Munnskjenkene på vintur til vakre Toscana og Montepulciano

15. september 2017 satte 32 glade Munnskjenkere seg på flyet til Roma og Orvieto hvor vi tilbragte første natt.
Turen omfattet både kjente og mindre kjente vinprodusenter, samt operakveld og katedralbesøk i Siena.

Første vinbesøk hos Poliziano (Gaia), i Montepulciano
Entusiastiske Fabio gjorde dette til et flott start på turen for oss, stemningen kom raskt opp og vi ble presentert for en stor kjærlighet både til vin så vel som mat.
Lunsjen på restaurant La Grotta ble en opplevelse, en av de beste restaurantene i Montepulciano.
Vi sjekket deretter inn på Hotell Minerva sentralt i Siena.  Neste dag var det guiding rundt i Siena med norsk guide.

Vinprodusenten Vicchiomaggio (Red&White)
Vinsmaking og litt å bite i, en flott opplevelse.

Neste produsent Col d’Orcia (Gaia) ved Mintalcino
Utsøkte viner og overdådig lunch presentert av Nicola. Dette takket være Gaia at vi hadde fått en så generøs og flott avtale.

Turen gikk videre til Frescobaldis Castelgiacondo (Palmer)
En minneverdig opplevelse med viner i toppklassen samt antipasti.  Et nydelig sted.
Vi returnerte til hotellet i Siena, mette, trette og full av opplevelser.

Tirsdag morgen gikk turen Castello di Brolio i Gaiole i Chianti
Her beså vi det nydelige parkanlegget til Barone Riscasolis imponerende slott. Et utrolig flott anlegg.
Etter lunch i Castagnoli dro vi videre til :

Antinori (Vinetum) ved Bargino
Dette stedet gir et helt annet arkitektonisk inntrykk enn andre vinhus.  Det oste kapital fra vi parkerte, spennende å få slike kontraster.
Neste dag, onsdag var vi klare til å forlate Siena og sette kursen mot vestkysten til Marina di Castignnato de Carducci nær Suvereto.  Et Spa hotell med mulihet for svømmebasseng og middelhavsbading.
På vei dit dro vi til :

Nittardi (Gaia)
For en kontrast til Antinori og for et sjarmerende sted.
Da vi nærmet oss måtte vi over i mindre busser og kjørt innover på smal grusvei.  Her ble vi møtt av et fantastisk vinhus hvor internasjonalt kjente kunstnere hadde satt sitt preg.  Skulpturer, malerier, personlige etiketter preget denne vingården.  Nittardi er en liten vinprodusent i volum, men stor i kvalitet.
Lunchen ble inntatt i nærheten av Volterra på en lokal farm med egenprodusert økologisk mat, Fattoria Lischeto, enkelt, realt og meget godt!
Vi sjekket deretter inn på deilige hotel Tombolo Talasso for tre netter, her fikk vi tid til litt velvære innimellom  de påfølgende vinturene.

Petra Wine (Gaia)
Presenterte seg som et skikkelig landemærke.  Bygget få år før Antinori.  Også dette meget flott arkitektonisk og moderne, men likevel en mer nær og varm velkomst.  En flott omvisning, vinsmaking og lunch.
Neste dag dro vi til :

Frescobaldis tenuta Castiglioni (Palmer) ved Montespertoli
Et gammelt og nydelig sted, for en atmosfære!  Etter en flott omvisning hadde vi en nydelig vinsmaking og lunch.

Tilbake på hotellet og etter hvert klar for avskjedsmiddag like i nærheten på Restaurant La Tana del Pirata.  Restauranten svarte absolutt til bortskjemte gjesters forventninger.
Neste dag var det tid for avreise til Norge fra Pisa.
Her stoppet vi først ved Lucca for en siste vin og matsmaking på :

Fattoria del Tesa
Et uforglemmelig lite sted hvor vi først fikk en omvisning hos en liten produsent, hvor vi så oksekjøttet til lunch bli stekt på åpen varme ute og hvor vi avsluttet med et felles måltid på langbord mellom vintønnene.

En flott vintur var til ende og vi begynner allerede å glede oss til neste tur om to år.

En av Munnskjenkenes medlemmer har skrevet en lengre reiserapport i Norske Vinklubbers Forbunds tidsskrift Bulletin 4-2017, side 32-33.